Door op 4 juni 2013

EEN LINKSBUITEN MET EEN GOEIE VOORZET

In de raadsvergadering van 11 april heeft de gemeenteraad ingestemd met de aanleg van een kunstgrasveld voor rkvv Voerendaal. Een forse investering van € 524.000. Het veld komt op de plek waar nu het overbelaste speel- en trainingveld ligt. Een goede oplossing voor de florerende vereniging.

Twee jaar vertraging
Het nu aangenomen voorstel kent een lange voorgeschiedenis. In juli 2011 stemde de raad al in met de uitbreiding van het complex met een grasveld voor de pupillen. Het veld zou op de plek van het weiland aan de laan naar kasteel Cortenbach komen.
Als PvdA-fractie waren wij niet enthousiast over dit voorstel. Wij vonden het geen duurzame oplossing voor de problemen van de club en het landelijke karakter van de laan zou te zeer worden aangetast. Verder was het college vergeten dat het bestemmingsplan aangepast moest worden, waarop bezwaren waren te verwachten. Met alle vertraging van dien.
Als goed bedoelde voorzet hebben wij toen, samen met CDA en VVD, een alternatief ingediend: een kunstgrasveld voor de pupillen.
Slecht voorstel, oordeelde de portefeuillehouder en zette zijn eigen plan door. Het weiland werd van de eigenaar overgenomen. Daarvoor moest wel 6,5 ha kostbare landbouwgrond van de gemeente worden ingeruild.
De wethouder is van het type ‘altijd de kortste weg naar de goal zoeken’. Dat kan een effectieve tactiek zijn, maar soms loop je dan hopeloos vast. Zoals nu. Het college heeft moeten concluderen dat de realisatie van het extra pupillenveld aan de laan niet haalbaar is, zonder in langslepende procedures te verzanden. Twee jaar na dato terug bij af. Twee jaar waarin de leden van de voetbalclub zich hebben moeten behelpen met slecht bespeelbare velden. Het was verstandig geweest als het college de voorzet van de linksbuiten van de raad beter op waarde had in geschat.

Hoogstam bij de Peerboom
De weilanden bij de laan blijven dus gespaard en zijn nu eigendom van de gemeente. Hiervoor moet nu een andere bestemming worden gezocht.
De PvdA heeft in de raad voorgesteld om in het weiland hoogstam peerbomen te planten. Dit als verwijzing naar kasteel Peerboom dat in het verleden op de plek van de huidige oefenhoek stond.
Tot slot
Laten we hopen dat het samenspel tussen raad en college bij de accommodatie voor Hellas, de trost van Klimmen en Ransdaal, beter verloopt.