Door Pierre Verbraak op 11 december 2016

FLYER BEGROTING 2017

Een halve waarheid is een hele leugen

VOERENDAAL WORDT VOOR DE GEK GEHOUDEN. AFGELOPEN MAAND IS DE BEGROTING VAN DE GEMEENTE VOERENDAAL BEHANDELD. DE VOLGENDE PUNTEN WILLEN WIJ GRAAG MET U DELEN:

WIJ HEBBEN ALS PVDA DE BEGROTING 2017 AFGEWEZEN OMDAT DEZE ONVOLDOENDE INGAAT OP DE FINANCIËLE RISICO’S EN DE GEVOLGEN VAN HET HUIDIG BELEID VOOR DE TOEKOMST VAN ONZE GEMEENTE

ONVOLLEDIGE BEGROTING

Wij vinden het gek dat grote plannen niet bij de begroting zijn betrokken en dus ook niet meegenomen zijn in de berekeningen. Als we bij het verbouwen van de keuken de koelkast vergeten mee te tellen worden we uitgelachen, maar de wethouder komt er mee weg. Grote plannen als het Wijksteunpunt XL (geschatte kosten ruim €1 miljoen) en de nieuwe sportaccommodatie van Hellas en de Open Club (met een natte vinger komen we toch gauw op €3 miljoen) staan helemaal niet in de begroting. En dan ook nog een kerk opkopen voor het wijksteunpunt, waardoor ook de bibliotheek uit het centrum verdwijnt: idioot! Terwijl de gemeente al veel lege panden heeft. Het is echt te gek voor woorden dat er niet meer aan de bel getrokken wordt. Daarnaast lopen regelmatig grotere projecten van de gemeente (bijvoorbeeld het wijksteunpunt Ubachsberg) ook nog eens heel fors uit de klauwen.
Na enig gemor heeft het college beloofd in 2017 met een voorlopige schatting te komen van al deze wensen en onzekerheden, maar of de gemeente de beloofde OZB-verlaging ook echt financieel kan dragen weten we eigenlijk nog steeds niet.

ZELDZAME NATUUR WORDT OPGEOFFERD

Wij vinden het ook gek dat het college volledig tegen de wens van de raad doorgaat met plannen voor het volbouwen van de Fromberg en de Vrakelberg. Wij vinden het ten eerste onacceptabel dat het college een unaniem aangenomen oproep van de raad naast zich neer legt. Wij vinden het nog erger dat dit ten koste gaat van onze kostbare en unieke natuur. Dat Democraten Voerendaal, CDA en D66 gedraaid zijn en toch onze groene randen te grabbel gooien vinden wij eerlijk gezegd inmiddels niet meer zo gek. Zelfs gedraai went!

POSITIEF: BASISSCHOOL IN RANSDAAL VINDT STEUN

Is er dan niks positiefs te melden? Toch wel. Een lange campagne in Ransdaal, mede aangewakkerd door de PvdA en een goede discussie in de raad was er voor nodig. Want nu is dan eindelijk door de gemeenteraad besloten om het initiatief voor het behoud van de basisschool in Ransdaal ook echt te ondersteunen. Een belangrijk besluit voor de kern Ransdaal waarvoor wij hopen dat het nu de goede kant op is gedraaid.

Pierre Verbraak

Pierre woont in Craubeek. Hij is wethouder in de gemeente Voerendaal. Tevens is Pierre lid van ons ombudsteam.

Meer over Pierre Verbraak